Logo Coneco

Volg ons

Werken bij Coneco - Nieko Tierie

Projectleider Service en Onderhoud

“Mijn werk heeft veel verschillende kanten: ik ben techneut, maar ook een sales-man. Ik ben Coneco-collega, maar ook een collega van onze klant. In mijn functie mag ik die ‘twee’ collega’s helpen én ik moet kritisch kunnen zijn. Dat is hier mogelijk: Coneco heeft een open cultuur en een open mind. Daarom werk ik hier al zestien jaar!”

Projectleider Service en Onderhoud? Wat moet je daarvoor weten en kunnen?
Kennis van lucht- en waterbehandeling en programmeren

Het is belangrijk dat je minimaal een MTS-opleiding en/of kennis van lucht- en waterbehandeling hebt. En je moet kunnen programmeren, voor PRIVA in ons geval. Maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Ik ben Projectleider Service en Onderhoud geworden via de LTS, mavo, vakopleiding klimaattechniek A, B en C en meet- en regeltechniek. Ik heb programmeercursussen bij Priva gevolgd en heel veel in de praktijk geleerd. Je kunt zo veel van elkaar leren terwijl je werkt. Ik leid nu zelf ook collega’s intern op.
Naast die technische en programmeerkennis, is het ook belangrijk dat je het leuk vindt om in contact te treden met mensen: klanten, collega’s, leveranciers… En dat je de balans vindt tussen klantwens, techniek en rendement. Kijk, een technicus wil altijd het beste, die is voortdurend op zoek naar het gouden randje. Dat begrijp ik, want techniek is mooi en kan altijd beter. Maar als je ín en vóór een bedrijf werkt dan moet je ook commercieel durven denken en handelen. Dan moet je, soms met pijn in je hart, genoegen nemen met een bronzen randje. Of dat bronzen randje aanbevelen.

Hoe ziet jouw dagelijks werk eruit?
Onderweg weg naar klanten

Zestien jaar geleden ben ik bij Coneco begonnen als inbedrijfsteller. Toen ik genoeg ervaring had opgedaan met projecten, werd ik service technicus, waarbij ik voor storingen en onderhoud bij klanten verantwoordelijk was. Sinds 8 jaar ben ik Projectleider Service en Onderhoud. In deze functie ben ik, na de oplevering van projecten, verantwoordelijk voor ‘objecten’. Oftewel: voor een geselecteerde groep van (grote) klanten ben ik het aanspreekpunt voor al hun service- en onderhoudsvragen over hun klimaatinstallatie. Dit is technisch zeer uitdagend; bijna dagelijks leg ik de puzzel hoe iets beter of duurzamer kan. Dit doe ik niet alleen, maar met mijn collega servicetechnici.
Mijn agenda is leidend, maar je voelt ‘m al… Als er bij een van mijn klanten iets aan de hand is, ga ik schuiven. Ik ga daarom vandaag toch niet naar Coneco, maar naar het stadhuis van Lelystad. En als ik daar dan toch in de ‘buurt’ ben, rijd ik langs Ikea Zwolle, waar we aan het testen zijn. Als Projectleider Service en Onderhoud ben je veel onderweg. Ik ben zo’n twee dagen bij klanten en twee dagen bij Coneco. Vaak werk ik één dag per week thuis. Om bijvoorbeeld dingen in alle rust uit te pluizen of te bestuderen. Of omdat ik naar de fysio moet. Thuis werk ik op mijn studeerkamer. Daar zit ik ’s avonds ook wel eens te werken. Of dingen te lezen. Een echte technicus weet wel waarom. Ik wil alle mogelijkheden kennen, bijblijven. Soms sla ik door, dan houd ik de deur van de werkkamer dicht!

Wie zijn jouw gesprekspartners?
Van congresgebouw tot turnhal

Ik heb een paar omvangrijke eindklanten: RAI, Ahoy Sportboulevard Dordrecht, Elisabeth Ziekenhuis, Stadhuis Lelystad, Ikea Zwolle. Bij deze klanten is altijd wel werk te doen. Dan komt er een uitbreiding, een interne verhuizing of de turnhal wordt toch een deel van de schaatsbaan.
Natuurlijk ben ik in dienst van Coneco, maar ik ben ook het verlengstuk van de facilitaire of technische afdeling van de klant. Dat betekent dat ik bij een oplevering door de projectleider dus mijn Coneco-collega, soms een kritische noot kraak. Of andersom een meningsverschil heb met de klant. In de praktijk krijg ik schouderklopjes van zowel Coneco als de klant en als iets niet goed gaat, hoor ik het ook. Maar de algemene teneur is: van fouten leer je en die los je op!

Wat maakt Coneco tot een prettige werkgever?
Werkplezier hebben en maken

Bij Coneco heb ik het erg naar mijn zin. Voor mijn gevoel heeft iedereen hier plezier in zijn werk. We mogen hier samen werkplezier hebben en maken! Samen aan een project werken is gewoon leuk! En er zijn altijd mogelijkheden om (van elkaar) bij te leren. Je hebt en krijgt hier veel vrijheid en verantwoordelijkheid; je, mag buiten de lijntjes kleuren en dingen uitproberen, bij problemen en discussies word je altijd geholpen en ondersteund… En dat Dick ondanks de werkrelatie zegt: “Thuis is het belangrijkst”. Het is hier goed geregeld. Mijn vriendin, die ook werkt, zegt zelfs: “Bij jullie is het niet goed geregeld; het is héél érg goed geregeld.”

Coneco en Re3Com maken deel uit van HC Groep