Coneco maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

Logo Coneco logo

Volg ons

Referentie

Migratie van HX naar Blue ID voor projecten Klimaatservice Holland

Projectrealisatie
Peter Houweling, Projectleider Technisch Beheer Klimaatservice Holland

Het lijkt nu nog ver weg, maar vanaf 2027 stopt Priva met de technische ondersteuning van HX-regelaars. Daarom hebben veel gebruikers al besloten tot vervanging. Ook het gebouwbeheersysteem van diverse projecten van Klimaatservice Holland krijgt een grondige update. Daarvoor zorgen ze samen met Coneco.

Peter Houweling is als Projectleider Technisch Beheer van Klimaatservice Holland nauw betrokken bij de update van de systemen. “Wij denken proactief met onze klanten mee en daarom adviseren we ze de regeltechniek van hun project tijdig te laten ombouwen naar Blue ID. Die migratie is belangrijk, omdat er voor de HX-lijn straks minder reserve-onderdelen beschikbaar zijn. Als een regelaar dan defect raakt, kan dat leiden tot uitval van de regeling van de installatie en kan het proces van de klant verstoord raken. Ter voorkoming van problemen, schakelen we Coneco in om de regelsystemen om te bouwen naar Blue ID.”

Soepel lopende projecten

“Bij elk migratieproject zorgen zij voor nieuwe regeltechnische schema’s en software; vervanging van de regelapparatuur of complete regelkast; inbedrijfstelling en testen van de nieuwe software. We werken altijd prettig samen met Coneco omdat ze de zaken op orde hebben, gestructureerd werken en ons qua regeltechniek ontzorgen. We hoeven bijvoorbeeld niet achter ontwerptekeningen en revisiestukken aan, die ontvangen we gewoon op tijd. Zo verlopen onze gezamenlijke projecten altijd soepel.”

Minimale overlast voor gebruiker

Dat mes snijdt aan twee kanten volgens Edward van Beek, Project Engineer bij Coneco: “Doordat Klimaatservice Holland de projecten goed voorbereidt, kunnen wij zonder problemen met de migraties aan de slag. Bij een kleiner project gaat de installatie meestal een dag uit. Bij een groot project zo’n drie tot vier dagen, wat voor de opdrachtgever gevolgen heeft voor het gebruik van verwarming, koeling, ventilatie en soms ook tapwater. Met elkaar beperken we de overlast voor de gebruiker tot een minimum en daarvoor is onze goede samenwerking medebepalend.”   

Om de continuïteit van installaties te borgen, zorgen we samen met Coneco voor een zorgvuldige migratie naar Blue ID.

Peter Houweling, Projectleider Technisch Beheer Klimaatservice Holland

Vaste procedure voor migratie

Peter: “Bij elke migratie doorlopen we een vaste procedure. We starten met een gezamenlijke opname op locatie, waarbij we de situatie in kaart brengen. De bestaande regelschema’s zijn namelijk niet altijd actueel en soms zijn eerdere verbouwingen of vervangingen niet goed vastgelegd. Na de opname volgt het ontwerp van de nieuwe regelkastschema’s. Dan wordt de software gemaakt, de ombouw op locatie ingepland en de planning met de opdrachtgever afgestemd. Na de ombouw wordt de software geladen, worden alle achterliggende installaties getest en volgt een rapportage.”

Noodvoorzieningen treffen   

“Sommige projecten hebben specifieke uitdagingen, zoals een gebouwdeel dat tijdens de ombouw operationeel moet blijven. We besteden dan nog meer aandacht aan de voorbereiding en stellen een extra gedetailleerde werkplanning op. Die bespreken we op locatie met de gebruiker, waarbij we toelichten welke installaties uit bedrijf gaan, voor hoelang, wat de gevolgen zijn en of dit acceptabel is. Soms is het nodig tijdelijke voorzieningen te treffen, bijvoorbeeld het plaatsen van een noodkoeling waardoor het klimaat tijdens de werkzaamheden comfortabel blijft. Na de ombouw is het gebouwbeheersysteem dan weer klaar voor de toekomst.”

Bent u benieuwd wat er komt kijken bij een transitie, lees dan onze blog over de migratie naar Priva Blue ID of raadpleeg de veelgestelde vragen.

Coneco en Re3Com maken deel uit van HC Groep